Fang (Maeve) Haoqi ファン (メイブ) ハオチー

Fang “MaeMae” Haoqi
ファン “メイメイ” ハオチー 

Master’s Student
修士課程学生


e-mail [at]→@:
maevefang[at]g.ecc.u-tokyo.ac.jp

Information, Technology, and Society in Asia (ITASIA), Graduate School of Interdisciplinary Information Studies
Previously obtained a cum laude Bachelor of Arts degree in Media and Information, majoring in New Media and Digital Culture, at the University of Amsterdam, with a minor in Artificial Intelligence and Data Science.

Languages: Chinese (native), English (Fluent), Dutch (CEFR A2 level), Japanese (beginner)

I immerse myself in the world of media, yet the questions remain: What is media, and why study it? The answer is never simple—but it is precisely this indeterminacy that renders the inquiry so compelling. For me, “media” is not only the conduit of information; it constitutes the very scaffolding of perception through which the world is apprehended. From clunky early computers to sleek portable devices, from the emergence of the World Wide Web to the “app-ification” of everyday life, from personal memory cards to sprawling data centers, and from statistical automation systems to the rise of generative AI, digital media have interwoven themselves into the very fabric of contemporary society. They operate seamlessly, naturalizing an aura of inevitability that relegates critique to the margins. Yet what appears “unquestionable” is often precisely what most demands scrutiny. Thus, dedicating myself to the continuous inquiry into digital culture and the politics embedded within it entails stepping outside the life I so often take for granted: to “see” the “unseen”, to interrogate who orchestrates our prevailing digital practices, and to excavate the latent assumptions and unarticulated possibilities that contour our shared existence.


情報学環・学際情報学府 学際情報学 アジア情報社会修士課程

アムステルダム大学にて、メディア・情報学の学士号(cum laude)を取得し、専攻はニュー・メディアとデジタル文化、副専攻は人工知能およびデータサイエンスでした。

言語:中国語(母語)英語(流暢)オランダ語(CEFR A2レベル)日本語(初級)

私はメディアの世界に没頭している中で、このような問いを持ち続けている―「メディアとは何か、なぜそれを研究するのか」。その答えは決して単純ではない。むしろ、この不確定性こそが、探究を魅力的なものにしているのである。私にとって「メディア」とは、単なる情報の伝達経路ではなく、世界を認識するための足場そのものを構成する存在である。
初期の不格好なコンピュータから洗練された携帯端末へ、ワールド・ワイド・ウェブの出現から日常生活の「アプリ化」へ、個人的なメモリーカードから巨大なデータセンターへ、統計的自動化システムから生成AIの台頭へと、デジタル・メディアは現代社会の隅々にまで組み込まれてきた。彼らはシームレスに機能し、批判を周縁へと追いやる必然性のオーラを自然化している。だが、「疑う余地がない」と見なされるものこそ、しばしば最も精査を要する対象である。したがって、デジタル文化とそこに埋め込まれた政治性について不断に探究することに身を捧げるとは、私が当然視してきた生活から一歩外に踏み出すことを意味する。それは、「見えないもの」を「見る」こと、私たちの日常的なデジタル実践を誰が画策しているのかを問い質すこと、そして私たちの共同的存在を形づくる潜在的な前提や言語化されていない可能性を掘り起こすことなのである。