Oral Presentation at the 33rd MELTA International Conference

Lab member Shuyi Li presented at the 33rd MELTA International Conference, which was held at Brickfields Asia College in Petaling Jaya, Malaysia. The theme of this year’s conference was “The agentive ELT professional: Driving innovation and impact.” https://meltaconference.my.canva.site/33rdmeltainternationalconference

The presentation was titled “Resisting Algorithmic Nativespeakerism: Prompt Design for Learner Agency in English as an Additional Language (EAL) Writing.” 

The research presented explored the critical ideological tensions embedded in the use of Large Language Models (LLMs) for EAL writing support. It addressed how LLMs risk reinforcing “algorithmic nativespeakerism,” presenting a dominant, standardized English as objectively correct. Through a qualitative analysis of five university-sanctioned prompts, the study deconstructed their rhetorical strategies.

Findings revealed a clear divide: “Prompts of Subordination” used authoritative personas to reproduce nativespeakerist norms, while “Prompts of Agency” used collaborative personas and strategic constraints to foster learner autonomy. The presentation argued that prompt design was a powerful act of resistance against hegemonic language ideologies and concluded by advocating for a critical AI literacy and LLM prompt proficiency to empower student writers.

More details about the conference can be found on the following website: https://sites.google.com/view/conference092025/home


研究室メンバーである李書懿(リーシューイ)が、マレーシアのペタリンジャヤにあるブリックフィールズ・アジア・カレッジで開催される第33回MELTA国際学会にて、英語による口頭発表を行います。今年の学会テーマは、「The agentive ELT professional: Driving innovation and impact」です: https://meltaconference.my.canva.site/33rdmeltainternationalconference

発表タイトルは、「Resisting Algorithmic Nativespeakerism: Prompt Design for Learner Agency in English as an Additional Language (EAL) Writing」です。

本研究では、EAL(Additional Languageとしての英語)ライティングにおける大規模言語モデル(LLM)の活用をめぐり、その背後に潜むイデオロギー的な側面を検討しています。特に、LLMが「アルゴリズム化されたネイティブスピーカー主義」を助長し、標準化された英語を唯一の正しい形として提示することで、既存の支配的な言語観を助長してしまうリスクに注目しました。

質的分析では、大学から承認を得た5種類のプロンプトを対象に、それぞれが用いるレトリック的な戦略を明らかにしました。その結果、プロンプトには大きく二つのタイプが見られました。ひとつは「従属型プロンプト」で、権威的なペルソナを通してネイティブスピーカー主義的な規範を再生産するもの。もうひとつは「主体性促進型プロンプト」で、協働的なペルソナや戦略的な制約を用いることで、学習者の自律性を育む可能性が示されました。

詳細については、以下のウェブサイトをご覧いただけます:https://sites.google.com/view/conference092025/home

Leave a comment